Samanta Alarcón Arcos

Educación:
Magíster en Políticas Públicas, Escuela de Gobierno, Universidad Católica de Chile

Áreas de Investigación: Cuidados, Niñez, Bienestar, Género, Desigualdades, Justicia Social

Tesis doctoral: Caring as Governance: Universal Rights, Childhood, and the Politics of Care in Chile

Directora de Tesis: Beatriz Fernández Lorca

Contacto: salarcon2@uc.cl

Últimas Publicaciones

  • Abufhele, Herskovic & Alarcón-Arcos (2024) Higher education trajectories of migrants and the role of age of arrival: Evidence from native and migrant students in Chile. Higher Education (draft)
  • Narea, M., Treviño, E., Alarcón, S., López, M.J. & Soto, P. (2024). Guarderías informales en la primera infancia: experiencias internacionales y una propuesta para Chile. Propuestas para Chile 2023. Disponible en: https://politicaspublicas.uc.cl/web/content/uploads/2024/04/Cap-7.pdf
  • Rojas-Navarro, S., Alarcón-Arcos, S., Tabilo, I. (2024) Lessons from the pandemic: care, and its role in envisioning and producing other(s) possible(s) future(s) in Chile. Journal of sociology. Future tense: a sociology of temporal dis/order (aceptado).
  • Rojas-Navarro, S., Alarcón-Arcos, S., Tabilo, I. (2024) Spectralities of ADHD: hauntological diagnosis amidst agency, politics and pedagogies. Health Sociology Review, Matters of Time in Health & Illness
Issue 1, 2024, https://doi.org/10.1080/14461242.2024.2316736

Capítulos de libro

  • Rojas-Navarro, S., Alarcón-Arcos, S., Tabilo-Prieto, I. (2024). Care: Following the Micropolitics of Pathologization and Depathologization of Children in Chilean Schools. In: Machin Suarez, R. (eds) Pathologisation, Depathologisation and Mental Health. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-70043-9_6)
Samanta Alarcón, Estudiante del Doctorado en Sociología UC